Onderzoek: webshopeigenaar kan geen retourkosten vragen
Webshopeigenaren durven nauwelijks geld te vragen voor het terugsturen van pakketjes. En als ze het al durven, dan mag het vaak niet. Dat blijkt uit onderzoek van FiveX, een dataprovider voor webshops. Het liefst zouden webshopeigenaren gratis retouren stoppen, omdat het geld kost, slecht is voor het milieu en tot verspilling leidt.
Meestal volledig gratis
VVan de 146 ondervraagde webshopeigenaren brengt bijna 85% geen verwerkingskosten in rekening voor een retour. Die kosten betalen ze uit eigen zak. 75% van hen zou wel de retourkosten graag wél doorberekenen aan de klant. De voornaamste reden om geen retourkosten in rekening te brengen is dat de verkopers dit niet mogen, omdat zij platformverkopers zijn. De platforms – zoals Bol.com of Amazon – bepalen de retourregels. Maar webshopeigenaren houden elkaar ook onderling in de tang. Omdat bijna niemand retourkosten rekent, zijn ze bang dat klanten overstappen naar de concurrent zodra zij wel om geld vragen.
Tijd om de handen ineen te slaan
‘Door deze wurggreep is het erg lastig om zelfstandig te beslissen geen gratis retouren meer aan te bieden’, aldus Kevin van der Eijk, oprichter van FiveX. . ‘Maar, dat betekent natuurlijk niet dat er dan maar niks moet gebeuren. De grote webshops, brancheverenigingen en platforms zoals Bol en Amazon kunnen hierin de leiding nemen, dat zal impact hebben. En als ze dat niet doen, moet de politiek in actie komen. Vanuit het perspectief van duurzaamheid, zowel voor de maatschappij als voor de financiële gezondheid van webshops, zijn retourkosten een no-brainer.’
Omzet lijdt niet onder betaalde retouren
Van de ondervraagde webshops die wel retourkosten in rekening brengen, merkte de meerderheid (60%) verrassend genoeg geen invloed op de omzet. De extra inkomsten uit retourkosten waren ongeveer gelijk aan de gemiste inkomsten uit sommige verkopen. Iets meer dan 1 op de 6 (16,7%) ondervond een negatief effect, maar 25% ondervond zelfs een positief effect. De extra inkomsten uit retourkosten waren hoger dan de gederfde inkomsten uit minder verkopen.
Van €0,50 tot de prijs van een pakketzending
Het liefst zouden webshops €2,- (28,4%) of €5,- (18,9%) in rekening brengen voor een retour, of de werkelijke verzendkosten (28,4%). Ook geeft een grote groep (14,9%) aan zich liefst niet met de retourzending te bemoeien, maar de klant de retour simpelweg zelf te laten betalen. €0,50 (de retourkosten die Wehkamp, de enige grote webshop die dit systeem standaard hanteert rekent) en €1,- worden het minst genoemd (respectievelijk 4,1% en 5,4%).
Klant is koning
De klant-is-koning-mentaliteit speelt ook bij een deel van de webshopeigenaren. Ongeveer 10% van hen geeft aan uit principe geen retourkosten te willen rekenen, zij vinden gratis retourneren onderdeel van hun dienstverlening en klantgerichtheid.
Over dit onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door FiveX, een business management tool voor e-commerce-verkopers op onder andere Bol.com, Amazon en WooCommerce, waarmee verkopers efficiënt sturing kunnen geven aan hun onderneming.
Het is uitgevoerd onder 146 webshopeigenaren die benaderd zijn via advertenties op LinkedIn of abonnees waren op de nieuwsbrief van het bedrijf. De ondervraagde webshopeigenaren bevinden verschillende branches en verkopen producten met uiteenlopende bedragen, zodat een representatief beeld gevormd kan worden van de gehele markt.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Kevin van der Eijk, via kevin@fivex.com of +3185 888 6440