Al jaren zien we de trend dat consumenten steeds meer online aankopen doen, en de pandemie heeft deze trend alleen maar versneld. Dit heeft ertoe geleid dat zowel retailers als e-commercebedrijven op een groeiend aantal kanalen aanwezig moeten zijn, want je wilt immers daar zijn waar de consument is. Verkopen via meerdere kanalen wordt omnichannel retail genoemd en brengt zowel uitdagingen als interessante kansen met zich mee.
Met omnichannel retail wil je er als retailer voor zorgen dat je klanten via alle kanalen een perfecte merkervaring hebben en dat je achter de schermen alles op orde hebt op het gebied van technologie en data. Maar waar moet je aan denken? In deze blog leggen we 5 dingen uit die je zullen helpen om het meeste uit een omnichannel-aanpak te halen:
- Online en offline verbinding maken
- Gepersonaliseerde ervaringen met data
- Vind verkoopkansen in uw gegevens
- Consistente merkervaring via alle verkoopkanalen
- Automatiseren van verkoop
1. Online en offline verbinding maken
Dat online steeds belangrijker wordt valt niet te ontkennen, maar je kunt ook online en offline dichter bij elkaar brengen. Door slim gebruik te maken van data en applicaties kan dit vrij eenvoudig worden gedaan! Denk bijvoorbeeld aan het weergeven van het voorraadniveau van een product in een fysieke winkel of geef de consument de mogelijkheid om een product in je winkel af te halen. Op deze manier is de kans groter dat een consument naar je fysieke winkel komt en je ook gratis bezorging en gemak aanbiedt. Een win-win dus!
2. Gepersonaliseerde ervaringen met data
Steeds meer retailers die online actief zijn, beginnen de kracht van data te ontdekken. Door slim om te gaan met de gegevens waarover je beschikt, kun je je klanten gepersonaliseerde winkelervaringen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een consument die via een marktplaats iets bij je koopt: je hebt vaak de mogelijkheid om hem of haar een gepersonaliseerde e-mail te sturen met meer informatie over het product. Op deze manier ben je in staat om een extra stukje service te bieden en ook de klantrelatie te verbeteren.
3. Verkoopkansen vind je in jouw gegevens
Het mooie van een omnichannel-aanpak is dat je over grote hoeveelheden data beschikt. Als je informatie hier goed weet te vinden, kun je beslissingen nemen op basis van data en niet op basis van onderbuikgevoel. Dat is natuurlijk een gegeven, maar een praktisch voorbeeld zal het een beetje inzichtelijker maken.
Een grote retailer verkoopt zowel fysiek als online zeer actief. Hij levert in steden en gebieden waar bekende concurrenten van hem ook actief waren. Maar toen hij eenmaal naar de gegevens begon te kijken, merkte hij dat bepaalde productcategorieën en merken in een bepaalde regio goed verkochten, ondanks het feit dat er ook andere retailers waren. Na wat speurwerk kwam hij erachter dat zijn concurrenten op dat gebied het merk dat hij verkocht niet zo goed aanboden. Op basis van deze gegevens ging hij zich meer richten op het merk dat het zo goed deed en verhoogde hij zijn omzet.
Dat is de kracht van data!
4. Consistente merkervaring via alle verkoopkanalen
Bij een omnichannel-aanpak is het natuurlijk je prioriteit om het aantal kanalen waarop je verkoopt uit te breiden. Dit is iets wat consumenten nu ook beginnen te verwachten: ze kunnen kiezen welk verkoopkanaal ze verkiezen. Ze willen kiezen of ze iets kopen in een fysieke winkel, een webshop of op een marktplaats. Als je heel veel kanalen hebt, ben je door de bomen vaak het bos uit het oog verliezen. Het is dus aan de omnichannel-verkoper om ervoor te zorgen dat alles op alle kanalen goed verloopt.
5. Automatiseren van verkoop
Naarmate het aantal kanalen toeneemt, wordt het steeds belangrijker om belangrijke zaken zoals logistiek, voorraadniveaus, bestellingen en betalingen vast te leggen in bijvoorbeeld een centraal systeem en dit te koppelen aan een integrator. Zo behoud je het overzicht en weet je precies waar een product is, hoe iets wordt verzonden en wat je huidige voorraadniveau is. Erg handig en je hebt niet langer te maken met no-sales! Als je bijvoorbeeld op meerdere marktplaatsen verkoopt, is het handmatig verwerken van bestellingen en het bijwerken van je voorraad gewoon niet meer mogelijk. Behalve dat het enorm veel tijd kost, is het ook erg foutgevoelig.
Daarom is het enorm belangrijk dat je op zoek gaat naar een integrator die je backoffice kan verbinden met al je kanalen. Met EffectConnect kun je ervoor zorgen dat al je kanalen naadloos op elkaar aansluiten, zodat je zonder zorgen of kopzorgen kunt verkopen. En met slimme tools zoals de repricer en de fulfilmentmanager verhoog je ook je conversies!
Wil je meer weten over het automatiseren van je verkopen op de marktplaats? Kijk dan eens naar effectconnect.com!